Eppu
Nuotio (s. 1962): Myrkkykeiso (Otava 2017)
Ellen Lähde menetti varhaiseläkkeelle jäätyään miehensä. Suru oli suuri, mutta Ellen oli päättänyt selviytyä ja jatkaa elämäänsä. Poika perheineen asuu Berliinissä, joten Ellenillä on aikaa; hän on aktiivinen marttailija ja puutarhafriikki, kuntoilee, matkustelee ja tapaa ystäviään.
Ellen kuuluu Marttojen
Kotiapu-rinkiin ja eräänä päivänä hän saa kutsun Kairikon perheeseen hoitamaan
kaksivuotiasta pikkutyttöä. Mirkka Kairikko on remontoimassa perheen kesämökkiä
Smultronställetissä (miksei voinut suomentaa: Mansikkapaikka?) Timo Kairikon
oli määrä hoitaa tyttöä, mutta hänen voimavaransa eivät riitä, joten Ellen
tulee kuin lahja taivaalta avuksi.
Mutta Mirkkaan ei saada
yhteyttä, hän ei vastaa puhelimeen eikä tekstiviesteihin. Hänellä on isosisko
Anneli, joka tulee myös hätiin ja asettuu taloksi Kairikkoon. Anneli on ollut
ja on yhä edelleen rakastunut Timoon. Anneli on jäänyt omasta mielestään aina
Mirkan varjoon; vanhemmat myivät kesämökinkin Mirkalle, vaikka tiesivät, että
Anneli olisi halunnut sen.
Ellen alkaa pohtia Mirkan
mysteeriä ja ottaa avukseen naapurustossa asuvan Samuel-nuorukaisen, joka
hallitsee tietotekniikan. Netti on ihmeellinen maailma, sieltä löytyy myös
Mirkasta lisätietoa kuin myös Samuelin salaperäisestä äidistä. Ihmissuhteet
ovat kiemuraisia, Mirkan katoamisen taustalla voi olla kuka tahansa, niin
monella on ollut jotakin tekemistä naisen kanssa. Motiiveja ja johtolankoja
riittää. Lopulta mikään ei ole sitä miltä näyttää.
Ellenin henkilöhahmo ajetaan
sisään tässä ensimmäisessä Ellen Lähde – romaanissa, joten uskon ja toivon,
että hänen roolinsa jämäköityy. Romaanin alussa esitellään joukko ihmisiä ja
menin jossakin vaiheessa sekaisin ja piti palata takaisin alkuun tsekkaamaan
keitä nämä nyt olivatkaan. Ellenin yksityiselämää raotetaan sen verran, että
saimme tietää hänellä olevan nuori rakastaja Ami, joka käy pari kertaa viikossa
ja vanhempi herrasmies, jonka kanssa mennään taidenäyttelyihin ja
konsertteihin. Kätevää – niin kauan kuin miehet pysyvät rooleissaan J Muutamassa romaanissa olen
törmännyt samankaltaiseen ilmiöön. Ei paha, sanoisin, varsinkin jos miehet
asuvat eri paikkakunnilla.
Romaanissa sivutaan
väkivaltaa, mutta sillä ei missään vaiheessa mässäillä. Kerronta on rauhallista
ja kaikki henkilöhahmot pääsevät ääneen. Romaanista huokuu yhteisöllisyys.
Kaikki tapahtumat, niin hyvät kuin pahat, koskettavat koko yhteisöä. Jotenkin
epäsuomalaista. Mutta missä ovat poliisit?
Loppu jäi hieman vaisuksi, syyllinen paljastui, mutta mikä oli hänen
rangaistuksensa. Sitä ei tarina kerro. Jään odottamaan jatkoa.
.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti