perjantai 9. elokuuta 2013

Ollako vai eikö olla?



Käsitys mielestä on filosofille tärkeä ja mieluisa, mutta jossakin määrin myös kirjailijalle, vaikkakaan kirjailija ei useinkaan jaksa/ehdi/pysty/viitsi pohtia mistä mikin johtuu. Tosiasia on, että kieli on eri asia kuin kokemus ja kirjallisuuden hahmot ovat usein tekemällä tehtyjä. Fiktiivistenkin hahmojen sisäiset maailmat ja mieli muistuttavat siinä määrin omiamme, että jokainen lukija tunnistaa niistä ainakin jossakin määrin itsensä. Mutta rajansa silläkin. Olisi naivia uskotella, että kirjailijan kaikki kirjoittama olisi hänen mielipiteensä jostakin asiasta. Toisaalta jonkin hahmon taakse voi ”piiloutua” ja laittaa hahmon kertomaan asioita, jotka ovatkin kirjailijalle itselleen tosia. Minunkin LÄHTÖ-kirjani on faktaa ja fiktiota, mutta lukija saa itse päättää, mikä on totta, koska totuuden tiedän vain minä (nojaa, myös muutama läheiseni). Olenkin kehottanut ihmisiä lukemaan kirjan romaanina, en minun elämäkertanani, koska sitä se ei missään tapauksessa ole.

Mitä tästä kaikesta on sitten hyötyä? Olen kesän aikana kuullut mielenkiintoisia, surullisia ja traagisia tarinoita. Kirjani lukeneet ovat tulleet juttelemaan ja kertoneet omia lapsuuden kokemuksiaan, juuri niitä, joista he ovat vaienneet koko elämänsä. Traumat ovat syviä, mutta uskon, että puhuminen auttaa. Eikä tarvitse ihan kaikkea kertoa, riittää, kun kertoo edes osan, mutta totuudenmukaisesti, ettei itselleen valehtelu jatkuisi. Annan kaikille ohjeeksi kirjoittamisen. Kirjoittaa voi itselleenkin, joka päivä jotakin, ja yhtäkkiä huomaa, että tekstiin on tullut uudenlaista uskoa, uskoa ihmiseen ja tulevaisuuteen, valoa ja iloa. Pahat asiat voi kirjoittaa paperille. Kun luet lauseen tai lauseet, jotka olit kirjoittanut, paha asia ikään kuin kutistuu tai saa ainakin pienempiä mittasuhteita. Näin tulee mieleen tilaa hyville asioille ja tapahtumille, menneille ja tuleville. Olemme keskustelleet myös anteeksiannosta ja siitä, miten viha kuluttaa ihmistä. En vain ymmärrä, miksi pitäisi antaa anteeksi sille isälle tai äidille, joka on piessyt pienen lapsensa joka viikko ilman syytä. Syyksi ei riitä, että oli sota, pula kaikesta jne. Ei kai sellainen koskaan unohdu, epäoikeudenmukainen kohtelu! Anteeksiantaminen ja/tai unohdus, jopa kosto, siinäpä pohtimista kerrakseen. Kirjassani ei ole fyysistä väkivaltaa, ehkä siksi, etten luottanut itseeni ja ryhtynyt siitä kirjoittamaan fiktiota, koska itse en ole koskaan sitä kokenut. Tässä tullaan taas siihen oman kokemusmaailman rajallisuuteen suhteessa kirjalliseen ilmaisuun tai päinvastoin.

Viisas ajattelija Plutarkhos (n. 45 – 125 jaa), kreikkalainen filosofi, oli sitä mieltä, että emme voi saavuttaa mielenrauhaa, ellemme tarkastele koko elettyä elämäämme. Jokseenkin totta, otaksun. Kerro itsestäsi! –kysymys saa uusia ulottuvuuksia, jos kerromme itsestämme vain ne asiat, joita luulemme kysyjän haluavan kuulla. Olemme kohteliaita, emmekä halua sysätä omaa painolastiamme toisen harteille. Miksemme? Se, joka pyytää sinua kertomaan itsestäsi ei tarkoita, että kerro itsestäsi kaikki kivat asiat. Häpeämmekö ja miksi? Todennäköistä on, ettemme ole pystyneet itse vaikuttamaan asioiden kulkuun. Sen kysyjä takuulla ymmärtää. Miettikää silti, kenelle avaudutte, koska kysyjän tarkoitusperistä ei ehkä aina pääse selvyyteen.

Plutarkhos oli mielenkiintoinen henkilö, kuten kaikki muutkin antiikin suuret ajattelijat. Hän oli sekä elämäkertakirjailija että filosofi. Vanhin säilynyt antiikinajan teksti on Plutarkhoksen kirjoitus Lihansyönnistä, jossa hän kyseenalaistaa lihansyönnin oikeutuksen. Toinen kuuluisa teos häneltä on Hellien tunteiden kirja. Eli kyllä tuolloin oli jo kaikki pelissä!

Toisaalta, mistä erotamme, ovatko muistomme omiamme? Muistammeko oikein? Jos sanon veljelleni, että muistatko silloin siellä ja kaikki ne tapahtumat. Veljeni saattaa sanoa, että silloin, sorry vaan, satoi eikä siellä ollut kuin muutama ihminen (vaikka minä muistin että melkein sata) ja jos muistelen automatkaa kaupunkiin, veljeni sanoo, että ethän ollut edes mukana!

Mielenkiintoista luettavaa on v. 2010 Hannu Rajaniemen Englannissa englanniksi ilmestynyt The Quantum Thief (suomennos v. 2011, Kvanttivaras). Teos sijoittuu omaan aurinkokuntaamme kaukaisessa tulevaisuudessa, jossa ihmismieli on tallennettavissa ja monistettavissa. Etuoikeutetut voivat valita vapaasti ruumiillisen elämän ja koneellisen tietoisuuden välillä, kun taas alistetut ja orjuutetut ovat pelkän tietokoneohjelman asemassa kuolleina sieluina eli gogoleina, (heh!  Gogolin teos on nimenomaan v. 1842 ilmestynyt Kuolleet sielut).

Suuret ajattelijat ja filosofit tekivät aikanaan parhaansa, jotta ihmiskunta edes jossakin määrin ajattelisi omilla aivoillaan ja pyrkisi hyvään, minuus ja pyhyys yhdistyneinä. Mutta mikä meni pieleen, kun vielä puolentoistatuhannen vuoden jälkeen olemme lähtöpisteessä? Vai olemmeko edes siellä? Minusta olemme jossakin vielä kauempana, emme ole edes lähelläkään lähtöviivaa. Jollekin hymiön lähettäminen kännykällä toiselle puolelle maapalloa on oikeata elämää eikä hän voi keskittyä mihinkään, ellei jää tumput suorina ja silmät tapittaen odottamaan, että vastaanottaja reagoi ja lähettää samanlaisen hymiön takaisin. Tällaisia me olemme. Mutta onko meidän ihan pakko? Mikä sitten on todellisuutta? Heinänteko, saunan lämmitys ja puiden hakkaaminen(ko)? Sitä taas sunnuntaina maalla ihmetellään puuliiterissä.

Never let your past experiences harm your future. Your past can´t  be altered and your future doesn´t deserve the punishment.

Älä anna menneisyytesi vahingoittaa tulevaisuuttasi. Menneisyyttäsi et voi muuttaa eikä tulevaisuutesi ansaitse rangaistusta. (vapaa suomennos)

Tässä vielä linkki ruotsalaiseen dokumenttiin vuodelta 2011. Dokumentti kertoo erään ihmisen elämäntarinan. Itkin melkein koko ajan, kun tämän katsoin. Täytyy myöntää, että joskus ihan oikeasti hävettää olla ihminen, niin ilkeitä ja ajattelemattomia saatamme olla. Mutta hän oli yksi meistä, kuin sinä tai minä.













Ei kommentteja:

Lähetä kommentti