Carl-Johan
Vallgren: Varjopoika (2015)
Sain ennakkokappaleen
luettavakseni jo helmikuussa. Takakansi lupasi taattua ruotsalaista
dekkarigenreä, hyytävää jännitystä. Älykäs, pelottava, sensaatio. No sitähän se
oli tai olisi ollut parhaimmillaan, mutta… Jokin nyt vain ei toiminut. Minusta
tarina oli jonkin verran sekava, mutta sehän on vain minun mielipiteeni. Ehkä
liikaa ihmisiä, takaumia kymmenien vuosien päähän, poukkoilua mantereelta
toiselle, huumeita. Vasta puolessa välissä alkoi tarina selkiytyä. Muutama päälle liimattu seksikohtaus antoi ymmärtää, että
jatkoa seuraa, hahmoja ikään kuin rakennettiin tässä ekassa kirjassa. Keskiössä
on Danny Katz, joka pelastuu kerta toisensa jälkeen kiperistä tilanteista. Välillä
olin jo melko varma, että kysymyksessä on jonkun toisen kirjailijan pseudonyymi.
Että joku jo tunnettu ruotsalaisdekkaristi on tämän takana, kunnes bongasin
kirjan takalehdeltä Vallgrenin kuvan. V. 1964 syntynyt kirjailija on myös
kuvataiteilija ja muusikko. Hän on aikaisemmilla kirjoillaan voittanut jo
palkintoja ja nyt hän sitten siirtyi dekkaristiksi. Money talks!
Seuraavana on pinossa Lars Kepplerin (= pariskunta Ahndoril) Vainooja, jossa rikoskomisario Joona Linna ratkoo raakaa murhaa,
kuinkas muuten. Tai ehkä luen sen Laihian mökillä syyspimeillä. Kuulemma tämän
kirjan luettuaan ei pimeys ole ikinä enää samanlainen. Mietin vielä.
Sain myös toisen
ennakkokappaleen vuoden vaihteessa, Stefan
Ahnhemin Pimeään jäänyt (ihmettelen nyt näitä nimiä Ahndoril ja Ahnhem!)
Veistonopettaja löytyy murhattuna. Murhaaja on jättänyt murhapaikalle
luokkakuvan, josta rikostutkija Fabian Risk tajuaa että tyyppi on joskus ollut
samalla luokalla hänen kanssaan. Alkaa huima takaa-ajo. Arvostelu sanoo tästä
näin: ”Yksityiskohtien hirvittävyys pysyy siedettävällä tasolla.” Suomeksi sanoisin, että melko raaka.
Mielenkiintoinen tuttavuus
on myös Joakim Zander, v. 1975
Tukholmassa syntynyt oikeustieteen tohtori. Hänen ensimmäinen romaaninsa Uimari sijoittuu pääosin Brysseliin,
mutta pääteemana on terrorismi ja sen synty. Mies on asunut nuoruudessaan
Syyriassa ja Afganistanissa perheensä kanssa, joten hän tietää, mistä
kirjoittaa. Jatko-osakin on kohta markkinoilla.
Miksikö luen nyt näitä
dekkareita? Koska olen väsännyt synopsiksen omaan dekkariin. Siinä missä Lähtö (2013) ja pian ilmestyvä jatko-osa
Seuraa minua on osittain tuotettu
tajunnan virtana ilman tarkkaa synopsista, on tällainen genren vaihto
monimutkaisempaa. Koska täytyy suunnitella.
Alkuasetelma täytyy olla hanskassa: 1.
Kuka on murhaaja 2. Miksi ja miten
hän tappaa 3. Missä ja milloin murha
tapahtuu. 4. Sijoita tapahtumat
johonkin tuttuun paikkaa, esimerkiksi lapsuuden maisemiin, näin pystyt
kuvailemaan paikkoja helpommin. Taustatyötä on tehtävä dekkariinkin. Vaikka
tarina olisi miten mielikuvituksen tuottamaa, sen täytyy olla uskottava. Ja
sitten vain johtolankoja kehiin, myös harhaanjohtavia, jotta lukijan epäilyt
kohdistuisivat väärään suuntaan. Ja sitten uskottava loppuratkaisu, teon
motiivit kohdallaan jne.
Kirjoittaminenhan on niin
helppoa! Kynä käteen ja vihko esiin ja sitten alat kirjoittaa, tai läppäri auki
ja heps kukkuu, tarina alkaa syntyä kuin itsestään. Kunpa asia olisikin näin. Seuraa minua oli valmiina jo viime
syksynä, kahden arvostelupalvelun ja neljän hovilukijani jäljiltä alkoi sitten loputon
ja helvetillinen hiominen, josta ei meinannut tulla loppua. Itse tarinaan en
muutoksia tehnyt, eikä niitä pyydettykään tekemään, mutta hiomisprosessi oli
oman pääni sisällä ja sai välillä koomisiakin piirteitä. Sanonko kerran vielä vai vielä kerran? Yöllä heräsin tuskaisena, kun aloin epäillä, että
olin laittanut lauseenvastikkeen jälkeen pilkun! Ja kaikkea muuta, josta en
edes viitsi kertoa. Ja kun sitten oikovedos tuli painosta alkoi sama rumba.
Kunnes lopetin. Nyt se on painossa.
Jokaisessa kirjassa, minkä
luen, on virhe tai useita, kirjoitusvirhe tai jopa asiavirhe, mutta so what!
Tarina ratkaisee. Jos jää virheisiin makaamaan, omiin tai toisten, on
pikkusieluinen pilkunviilaaja, jonka pitäisi hankkia ihan oikea elämä. Ja olenkin usein
haaveillut alkavani elää ihan oikeata elämää, kunhan saan kirjoitettua kaiken
sen, minkä olen suunnitellut. No, ei ehkä sittenkään hassumpaa elämää tämä
meikäläisen, niin kauan kuin terveyttä riittää ja sehän on vain ja ainoastaan
itsestäni kiinni miten ruumistani ja sieluani huollan.
Leffaa/Betoniyö
- Synkkää, kurjaa ja vielä synkempää ja kurjempaa
Katsoin Betoniyön pari
viikkoa sitten televisiosta. Elokuva perustuu Pirkko Saision v. 1981
julkaistuun romaaniin. Elokuvan ohjasi Pirjo Honkasalo. Tutkailen vuoden 2014
kotimaisten elokuvien katsojalukuja, yhteensä n. 2 miljoonaa, joista Betoniyön
näki 9555. Se ei siis räjäyttänyt pankkia, ei todellakaan, kahmi silti 6 Jussia
ja oli ehdolla jos minnekin päin maailmaa jonkin palkinnon saajaksi. Mitä tästä
nyt oikein pitäisi ajatella.
Elokuva oli mustavalkoinen,
siitä kaksi tähteä. Kyllä tuli Kaurismäen realismia ikävä, täytyy sanoa, siinä
on kuitenkin aina edes hieman toivoa. Betoniyö on masentava, synkkä tarina. 14-vuotiaan Simon elämän ennustettavuus
vankilaan menossa olevan veljen vaikutuspiirissä pisti ajattelemaan. Ehkä
elämänkuviomme sittenkin on suunniteltu jollakin korkeammalla tasolla. Kova ja
karu elämä tekevät ihmisestä kovan ja häikäilemättömän. Niinkö? No ainakin
tässä tapauksessa. Odotin taas sitä kuuluisaa katharsista, suvantovaihetta,
jossa katsojaa armahdetaan ja näytetään jotakin kaunista, jotta voi huokaista
ja hengähtää: ”Loppu hyvin kaikki hyvin”. Mutta sitä ei koskaan tullut. Tai
taivainen valo ihan loppumetreillä saattoi kuvata Simon elämän tähtihetkeä –
kuolemaa.
Pahuus on geeneissä, sen
täytyy olla. Kierre, jota ei pysty katkaisemaan. Toisaalta yrittikö tässä
elokuvassa edes kukaan niin tehdä? Perheen äiti juo ja huoraa, isästä ei puhuttu. Leimattiinko tässä taas yksinhuoltajaäti?
Toinen poika menossa vankilaan ja toinen tappaa naapurinsa ja hukuttautuu sen
jälkeen, 14-vuotias vasta tämä pikkuveli. Outo leffa kaiken kaikkiaan, mutta
piti katsoa. Vieläkin ahdistaa, mutta kai se on hyvä. Tämän jälkeen oma elämä
tuntuu taas ihanalta ja kevyeltä.
Keväästä
En ole eläissäni nähnyt näin
paljon joutsenia kuin tänä keväänä. Valtavia parvia ja mitä ääntä ne
pitävätkään! Muuramessa tyttäreni talon yli lensi 46 joutsenen parvi. Ja
kaikkien piti huutaa kurkku suorana. Lohjanjärvellä valkoposkihanhet ja
joutsenet käyvät kiivasta reviiritaistelua. Tukkasotkat ja silkkiuikut, sorsat
ja mitä niitä nyt on, ovat huomattavasti säyseämpiä, niitä ei jotenkin kiinnosta
muu kuin ravinnon saanti. Ehkä olen väärässä, pinnan alla saattaa kuohua.
Mielenkiintoista on myös seurata Lahden kotini pihapuussa olevan harakanpesän
elämää. Eilen tein mielenkiintoisen
havainnon, harakkapariskunta lenteli pesään ja takaisin sivussa olevasta
oviaukosta. No pian saan toivon mukaan sitten nähdä pikkuharakoita. Täytyy
muistaa, ettei jätä patiolle kiiltäviä esineitä.
Iltahämärissä lenkkeilen
Pyhättömänmäellä ja Mustankallionmäellä. Ihailen henkeäsalpaavaa näkymää:
valaistut radiomastot, kaupungintalo, Tiirismaan torni, hyppyrimäet – ja
sokerina pohjalla nuoruuteni kotitalo Oikoportti (Aleksi 37). Parin viikon
päästä näkymä peittyy, kun puut saavat lehtensä. Mutta luettuani Vainoojan pysyttelen ehkä sisätiloissa,
enkä hämärän laskeuduttua enää lenkkeile metsäpoluilla. Suljen kaihtimet ja
tarkistan, että ovi on varmasti lukossa, istun sohvannurkassa ja vapisen
pelosta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti