maanantai 29. syyskuuta 2014

2 x Vanja-eno ja Tapio, metsän kuningas


Monia maailman sodat ja tappamiset eivät hetkauta puoleen eikä toiseen. Mutta auta armias, kun Itella julkaisi Tom of Finland – postimerkit, johan otettiin kantaa!  Ja hyvä niin, meillähän on kaikilla tässä maassa oikeus omaan mielipiteeseen.
Viikko sitten vietin Helsinki-päivän, ihan itsekseni. Kävelyä Espalla, fiilistelyä vanhoilla opiskeluajan asuinalueilla, mm. Punavuoressa. Eduskuntatalon portailla näin parin ministerin kulkevan rinta rinnan keskittyneinä vakavaan keskusteluun. Katselin kunnioituksen vallassa isoa rakennusta, jossa säädetään koko valtakuntaa koskevat lait, tehdään aloitteet, istutaan valiokunnissa, neuvotellaan, jahkaillaan, riidellään – ja saadaan kansan kurat niskaan, koska teit mitä vain niin väärin teit. Enpä kadehdi.
Helsinki on teatterikaupunki, yhteensä melkein 100 teatteria tai näyttelevää ryhmää. Valinnan varaa on. Täällä voit nähdä näytelmiä, joita olet aina halunnut nähdä. Menisinkö illalla Kansallisteatteriin katsomaan Tšehovin Vanja-enoa vai Helsingin kaupunginteatteriin katsomaan Tšehovin Vanja-enoa? Mitä? Molemmissa sama näytelmä! Mitä järkeä? Että hupsista vain, olipa yllätys, näyttelijät varmaankin ajattelivat! Mistä he siellä kaljalla istuessaan sitten keskustelevat? Eivätkö he puhu niistä näytelmistä, joissa esiintyvät? Vai eikö Kansallisteatterin porukat saa olla kontaktissa kaupunginteatterilaisten kanssa? Vai keskustelevatko he muustakin kuin näyttelemisestä? Ainakaan Ryhmäteatterin näyttelijät eivät puhu viereisessä kapakassa näytöksen jälkeen oikeastaan mitään, tuijottavat hikisinä seinää ja tilaavat lisää olutta. Rankka ammatti, kuka siinä nyt mistään näytelmistä enää jaksaa jauhaa.

Vietin pari tuntia viihtyisässä Kirjasto 10:ssä Postitalossa, selasin musiikkialan lehtiä ja kuuntelin kuulokkeista Brucknerin sinfoniaa nro 3. Vaivuin jonkinlaiseen nirvanaan ja unen rajamailla siirryin jonnekin kauas, pois arjesta ja arjen hälinästä. Viikonloppuna oli kuudennen lapsenlapseni ristiäiset, vanhin täyttää ensi sunnuntaina 4 vuotta. Veljeni, joka matkustaa joka syksy lomalle Marokkoon, lupasi tuoda näille lapsukaisille lisää puusta veistettyjä kyitä, siitä yhdestä kun tapellaan joka ikinen päivä. Väsäsin ristiäisiin pikkumiehelle runon niin kuin kaikille muillekin ja luin sen kun vauva oli ensin kastettu. Tai siis itkin sen läpi. Seisoin ensin runo kädessäni minuutin pari ja etsin katseellani pelastajaa. Onneksi nuorimmaiseni, joka on näytellyt pienen ikänsä, oli valmiina. Hän pystyisi lukemaan runon runona ilman että maailmankaikkeutta syleilevä isovanhemmuus salpaisi hengityksen ja avaisi kyynelkanavat hyvässä lykyssä koko illaksi. Mutta selvisin! Pikkuinen Tapio Jaakko nukkui vauvanunta koko seremonian ajan, mutta luen runon hänelle sitten uudelleen, kun hän vähän kasvaa. Ja voin nyt paljastaa, että lahjatauluni oli nappivalinta. Ostin Galleria Uudesta Kipinästä Lahdesta Heli Hyytiän taulun, jossa kettu kävelee metsässä, Tapion valtakunnassa. Tähän saumaan iski siis tämä kuuluisa intuitioni, vaikka vauvan nimen kuulin vasta ensimmäistä kertaa ristiäisissä. 

Paluu-romaania hion, hion ja hion … Yöllä herään tuskanhikisenä, kun tajuan, että kappaleessa 19 lauseenvastikkeen jälkeen ei tule pilkkua … Ja sitten se yksi possessiivisuffiksi, sekin vielä, lisään sen heti aamulla. Mutta jossakin vaiheessa on vain lopetettava. Vai hautaisinko käsikirjoituksen muovipussissa maahan pois kiusaamasta, kuten eräs kuuluisa miespuolinen kirjailija teki taannoin? Sieltä hän sitten kaivoi sen esiin ja lähetti saman tien kustantajalle. Kirjoitan myös kolumneja pohojalaasiin paikallislehtiin ja yritän päivittää tätä blogiani silloin kun jotakin asiaa tuntuu olevan. Sen verran hektistä on ollut, etten ole ehtinyt oikeastaan lukea kuin Kirjailija-lehteä ja Kritiikki-lehteä. Henning Mankellin Isidor-kirja on puolessa välissä, teen siitä jonkinlaisen referaatin myöhemmin. Teksti ja tarina ovat todella huikeita, raju elämänkohtalo 1800-luvun puolivälin Ruotsista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti