Katselin eräänä iltana Aku
Louhimiehen ohjaaman Vuosaari-elokuvan.
Episodeja erilaisten ihmisten elämistä. Vihaa, pettämistä, väkivaltaa, kostoa,
mitätöintiä, aliarvioimista, epäoikeudenmukaisuuksia, kaltoinkohtelua… ja mitä
vielä. En tiedä, missä kohtaa draaman kaarta elokuvassa oli kultainen leikkaus,
mutta sen olen oppinut ainakin kirjoittamisesta, että jonkinlainen sovitus tai
helpotus tilanteeseen tai sääli, millä nimellä me nyt sitä kutsummekin, pitäisi
tulla loppupuolella. Termi on katharsis. Toisaalta mikä minä olen arvostelemaan
Louhimiehen ohjauksia! Taitavaa elokuvantekoa,
katsojan pitämistä otteessa tai pihdeissä loppuun saakka. Tieto siitä, että
hyvä voittaa, että suvantovaihe tulee sittenkin ja seesteisyys ja onni,
ystävyys ja avunanto, empatia, jonkinlainen pelastus tai katsojan armahtaminen
rauhoittaa mieltämme ja takaa meille paremmat yöunet. Vuosaari-elokuvassa
katharsis tuli viime metreillä, minusta liian myöhään, melkein olin jo
luovuttanut.
Juha Jokelan Mobile Horror -näytelmä on yksi niistä poikkeuksista katharsiksen suhteen, jonka
ratkaisuista en pitänyt. Minkäänlaista armoa ei näytelmän lopussa katsojalle
suotu, sama meuhkaaminen jatkui ja jatkui ja sitten näytelmä suureksi
tyrmistyksekseni loppui kuin seinään. Olo oli monta päivää esityksen jälkeen todella
sekava. Mutta Jokela osaa asiansa. Teatterin ja elokuvan pitääkin antaa
ajattelemisen aihetta, niin sisältönsä kuin rakenteensa puolesta. Toisaalta
ammatti-ihmiset osaavat työnsä ja kun he sen osaavat niin sen jälkeen he
voivatkin surutta rikkoa näitä sääntöjä.
Katselin alkukeväästä pari Pekka ja Pätkä -elokuvaa, lapsuuteni
todella suuria suosikkeja. Uskomatonta kamaa, suurenmoisia näyttelijöitä,
selkeät hyvikset ja pahikset, kerroksellisia juonenkuljetuksia, nostalgisia
miljöökuvauksia, ihmissuhdedraamaa, viatonta kohellusta, huumoria ja aina jokin
rakkausstoori, jossa ihana tenori laulaa sydämensä valitulle pari ihanaa
rakkauslaulua.
Armand
Lohikoski ohjasi 12 P&P –elokuvaa. Jossakin vaiheessa Lohikoski ehdotti SF:n
johtajalle T.J. Särkälle poliittista satiiria nimeltä Pekka ja Pätkä
politiikan pyörteissä. Lohikoski oli laatinut käsikirjoitusluonnoksen,
jossa Pekka ja Pätkä perustavat Puupäiden Puolueen ja pyrkivät eduskuntaan. Särkän
mielestä moinen huumori oli sopimatonta ja yhteiskuntaa halventavaa, joten
hanke kaatui siihen. Tuolloin politiikkaankin suhtauduttiin suurella
vakavuudella ja poliitikot nauttivat kansan syvien rivien varauksetonta
luottamusta. Filmien aiheet olivat kuitenkin yhteiskunnallisesti ajan tasalla
olevia teoksia, kuten Pekka ja Pätkä Suezilla esimerkiksi. Suomi oli hyväksytty
v.1955 YK:n jäseneksi ja maamme osallistui rauhanturvaamiseen, joten totta kai
Pekka ja Pätkäkin kantoivat kortensa kekoon. Sarjan huonoimmaksi katsojamäärien
suhteen jäi jostakin syystä P & P neekereinä, mikä selittyy ainakin
osittain sillä, että ehkä suuri yleisö oli kyllästynyt näihin ”kohelluksiin”, vaikka
elokuvat yleisesti ottaen käsittelivät päivänpolttavia ja ajankohtaisia asioita
ja yhteiskunnallisia ilmiöitä. Tai tilalle astui jotakin ihan muuta, kunnon
ihmissuhdedraamoja, joiden juonenkäänteitä ei ennalta arvannut. Pätkää
esittänyt Masa Niemi teki neekeri-elokuvan jälkeen itsemurhan. Näin taitavan
näyttelijän korvaaminen jollakulla muulla olisi ollut vaikeaa ellei mahdotonta.
Mutta elokuvat jäivät elämään!
Joku on sanonut, että
nykyihmiselle pitää asiat esittää rankimman mukaan, että kukaan ei halua katsoa
pliisua menoa valkokankaalla. Jassoo! Elokuvateattereissa pyörii tällä hetkellä
muutama varteenotettava kotimainen lastenelokuvakin. Ainakin yhdessä filmissä
lasten sinkkuäidin poikaystävät vaihtuvat tiuhaan, joten … realismia, totta
tosiaan. Vai onko? Ja miksi?
Mutta mikään ei ole helppoa,
ei ainakaan draaman kaaren hahmottaminen. Opiskeltuani näytelmäkäsikirjoitusta
yhden lukukauden ja saatuani kasaan yhden kokopitkän näytelmän draaman oppien
mukaan, olin todella ylpeä itsestäni. Mutta oli se tuskien taival. Ja sen
jälkeen monet näkemäni näytelmät ja niiden tunnelma menivät täysin pilalle, kun
mietin koko ajan kultaista leikkausta, teemoja, kaaria sun muita. Mutta ei tätä
niin vakavasti kannata ottaa. Näytelmistä ja elokuvista kannattaa nauttia ja
mitä enemmän niitä katsoo, sitä helpommin kaikki yksityiskohdat hahmottuvat ja
jos nyt ei kaikki mene ihan oppikirjojen mukaan, niin so what?
Teatteria
Jouluna kävin Kallion
kirkossa katsomassa Kallio-teatterin Enkelit
ensin – näytelmää, siitä kirjoitinkin blogiini jutun. Pääsiäisenä menen samaiseen
kirkkoon katsomaan Kallio-teatterin Varjoista valoon – näytelmää.
Osaksi siksi, että Ari-Pekka Miettisen käsikirjoitukset ovat todella oivaltavia
ja tarjoavat erilaisen näkökulman Raamatun tapahtumiin ja henkilöihin, osaksi
tietenkin siksi, että nuorimmaiseni Aino näyttelee tässä teatteriporukassa.
Varjoista valoon –näytelmässä Ainolla on Magdalan Marian rooli.
Pelkoa,
epäluuloa, hulluutta, surua ja taivaallista iloa - tätä kaikkea käsittelee
Teatteri Kallion uusi pääsiäisnäytelmä, jossa kuljemme Juudaksen, Magdalan
Marian ja useiden naisten matkassa pääsiäisviikon varjoista kohti valoa ja
kirkkautta.
Esitykset Kallion kirkossa ma 14., ti 15. ja ke 16.4. klo 18 & la 19.4. klo 16 ja 18.
Käsikirjoitus Ari-Pekka Miettinen, ohjaus Mari Mattsson, näyttelijöinä Teatteri Kallion nuoret aikuiset. Vapaa pääsy ja ohjelma.
Esitykset Kallion kirkossa ma 14., ti 15. ja ke 16.4. klo 18 & la 19.4. klo 16 ja 18.
Käsikirjoitus Ari-Pekka Miettinen, ohjaus Mari Mattsson, näyttelijöinä Teatteri Kallion nuoret aikuiset. Vapaa pääsy ja ohjelma.
Kevennys
Tässä videonpätkä, jota on
katsottu yli 17 miljoonaa kertaa. Laitan tämän tähän lähinnä sen takia, että
nyt kun lomakausi on taas alkamassa ja matkustelemme ympäri maailmaa,
miettisimme omaa käytöstämme vierailla mailla … tai emmehän me nyt toki tällä
tavalla, mutta kun ne mun naapurit … No,
hauska tämä on ja pääosan esittäjä on todella vihkiytynyt rooliinsa nuoresta
iästään huolimatta. Älkää kysykö mitään draaman kaaresta! Katharsis eli
suvantovaihe kyllä lopusta löytyy!
Lapsen
suusta
3,5-vuotias rantakahvilassa, jonne tuli silmälapulla
varustettu mieshenkilö: ”Äiti, kato merirosvo!” Lapselle kyseinen mies oli
merirosvo, siitä ei pääse mihinkään. Se oli hänen todellisuuttaan.
3,5-vuotias nukketeatteriesityksen jälkeen Kiveriön
kirjastossa: ”Äiti, mä halun mennä sanomaan tolle tädille yhden jutun.” Ja niin
hän käveli tomerana eteen ja totesi kuuluvalla äänellä, kuten aina: ”Minä en
pitänyt yhtään tuosta sun möröstäs!” Voisimme ottaa oppia tästä pikku neidistä.
Palaute on tärkeää ja luulen, että nukketeatterin täti saattoi vaikka ottaa
onkeensa tästä kommentista. Miksi meidän pitäisi niellä kaikki? Voimme toki
kertoa mielipiteemme, vaikka sitä ei meiltä ole kysytty. Vai voimmeko? Vai
täytyykö arvostelu jättää yhden kriitikon varaan? Koska tuhat muuta voi olla
täysin eri mieltä.
Kaikkia juttuja en nyt tähän laita, mutta kyllä noitten
kanssa turha tärkeily häviää. Mutta emmehän me nyt mitään turhan tärkeilijöitä
olekaan, emmehän!
Ihanaa kevättä kaikille! Tämä joutsen asustelee Vesijärven rannalla. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti