Erilaisia
loppuja
Lukijat haluavat usein, että
kirjan lopussa palaset loksahtavat paikalleen ja hyvä palkitaan. Toisaalta, jos
näin aina olisi, häviäisikö tarinan tuoma jännitys. Menestyskirjailijat antavat
ohjeita, joiden mukaan murhaajan tai muun pahantekijän pitää esiintyä jo kirjan
alkupuolella. Mutta eikä olekin kutkuttavaa, jos esimerkiksi murhaaja onkin
aivan joku muu kuin yksikään kirjan hahmoista. Joku jolla oli kytkös tapahtumiin vaikkakin mutkan
kautta. Henkilö, joka on saattanut tarkkailla tapahtumia ja tapahtumien
selvittelyä etäämmältä eikä ole voinut kuin ihmetellä, miten hakoteillä
tutkinta on. Hän saattaa jopa vihjaista tutkijoille jotakin tärkeää, jotakin
todella oleellista ja jäädä sitten odottamaan, ottiko kukaan onkeensa. Ja
turhautuu, kun mitään ei tapahdu. Hänen aivonsa raksuttavat; pitääkö minun
tehdä toinen murha, että näyttöä on tarpeeksi?
Murhatarina
Kirjoitan usein, siis
melkein joka päivä, jotakin tajunnan virtaa. Kehittelin tässä menneellä
viikolla pienen murhatarinan, jossa teolle ei ollut ainakaan alussa yhtään ainutta
silminnäkijää. Metsätie, pimeä, puolikuu, vesisade. Ei puuttunut kuin pöllön
huhuilu! Aamu valkeni ja metsätiellä koiraansa ulkoiluttava nuori nainen (mikä
klisee!) löytää sieltä vanhan miehen ruumiin, jossa ei ole minkäänlaisia
ulkoisen väkivallan merkkejä. Tutkinta alkaa. Joku on oletettavasti nähnyt
murhatun miehen, joku satunnainen ohikulkija esimerkiksi. Kuolleen miehen suku
ja naapurit, työyhteisö ja kaveripiiri kartoitetaan. Todistajia tai ainakin
silminnäkijöitä kyseisenä iltana pimeällä metsätiellä - mahdoton yhtälö. Vai
onko? Viikkojen jälkeen joku muisti, että hän oli juuri tuona kyseisenä iltana
ajellut autollaan sielläpäin ja ihmetellyt, että pimeällä metsätiellä
tihkusateessa kulkee yksi henkilö, todennäköisesti nuori mies, saattoi olla
myös nuori nainen. Autoilija ilmoittaa havainnostaan poliisille. Tutkijat
alkavat etsiä kyseistä henkilöä tiedustellakseen tältä, oliko hän nähnyt
metsässä mitään erityistä tai kuullut esimerkiksi tappelun ääniä. Mutta miksei
tätä henkilöä epäillä murhasta? Koska hän on epäuskottava henkilö murhaajaksi,
hän on metsätiellä sattumalta liikkunut sauvakävelijä. Jostakin syystä
sauvakävelijät kategorioidaan tyhmiin, saamattomiin tai muuten yksinkertaisiin
ihmisiin, eivät ne nyt ainakaan murhaa pysty suunnittelemaan. Ihan niin kuin minä, kun
otan sauvat esiin ja painun lenkkipolulle, yritän nollata aivoni kaikesta
pähkäilystä ja aivan varmasti olen sen näköinen, että mitään korkealentoista ei
päässäni liiku, jos on koskaan liikkunut. Joten, miten kukaan voisi uskoa, että
sauvakävelijä on murhaaja! Koska sauvakävelijät eivät murhaa, he kuntoilevat.
He kulkevat katse maahan luotuina, he ovat tosissaan, hikikarpalot otsalla
nauttimassa jokapäiväistä efedriiniannostaan. Aivan yhtä epäuskottava kuin
murhaava joulupukki, vaikka näitäkin on valkokankaalla sittemmin nähty.
No se siitä! Ehkä käytän
tätä formaattia vielä joskus ihan oikeasti. Tarinassani murhaaja selvisi, mutta
toinen dilemma on sitten motiivi, jonka kanssa nyt painin. Motiivi ei tällaisenaan
ole uskottava tai riittävä, ihan miten vain. Tämä on siis tällaisia välitöitä,
joihin pakenen ihan oikeitten töiden välttämiseksi, kirjoitelmia, harjoitelmia,
novelleja sun muita, muutaman proosarunonkin olen väsännyt.
Kummasti tulee esteitä, kun
pitäisi alkaa jatkaa tai lopetella kokonaista romaania. Onko se sitä, että ei
enää jaksa, hyytyy kalkkiviivoilla, kyllästyy hahmoihinsa, vai sitä, ettei
raaski päästää tarinasta irti? Ehkä se on sitä, että pitäisi aloittaa taas uusi
romaani, eikä millään jaksaisi, vaikka hahmot ja rakenne ovat jo pään sisällä
pyrkimässä ulos. Kun kevätkin on jo ovella, aurinko paistaa, ihanat
pyöräilyilmat käsillä, ikkunatkin pitäisi pestä … Ihminen on hyvä keksimään
tekosyitä. Mutta sitten kun istun tietokoneen ääreen, tekstiä tulee kuin pyssyn
suusta, melkein ajatuksen nopeudella. Ja tästä olen kiitollinen.
Paluu
Paluu (työnimi) on nyt
”mankeloitavana”. Kirjoitin sille kaksi erilaista loppua, koska päässäni alkoi
muhia kolmas osa ja toinen vaihtoehtoinen loppu piti saada sellaiseksi, että
lukijalle jää odottava tunne tulevasta. Katsotaan nyt, mitä mieltä
asiantuntijat ovat. Teen toivotut muutokset, poistot ja lisäykset – jos teen.
LÄHTÖ-romaanin lopetus tuli unenomaisessa tunnelmassa. Näen kaiken
kirjoittamani elokuvana, tiedän jopa ketkä hahmojani näyttelisivät, jos kirjoistani
tehtäisiin elokuva, niin selkeää kaikki on. Ja kun näitä lopetuksia olen pähkäillyt,
satuin katsomaan norjalaisen kirjallisuusohjelman, jossa painosten kuninkaat ja
kuningattaret kertoivat kirjojensa lopuista. Joku oli jopa muuttanut loppua
uusintapainoksen myötä, mikä lienee kyllä harvinaista.
Loppu on tietenkin erilainen
riippuen siitä, onko kysymyksessä yksittäinen teos vai kirjasarja, jossa lukija
jää malttamattomana odottamaan seuraavaa. Toisaalta, sellainen Blue Velvet –
loppu olisi houkutteleva, mutta jätetään nyt David Lynch painimaan omaan nerokkaaseen
synkkyyteensä.
Lukiessamme voimme itse
kukin miettiä, minkälainen loppu kussakin teoksessa on. Pää- tai tärkeä
sivuhenkilö kuolee tai poistuu muuten tarinasta ja hänen tarinansa oli sitten
siinä. Toiveikas loppu antaa ymmärtää, että ehkä tapaamme vielä. Ironinen loppu
on sellainen, jossa kirjan tapahtumat kyseenalaistetaan ikään kuin ne olisivat
olleet valhetta. Ja vielä epämääräinen joukko loppuja, jotka eivät sovi oikein
mihinkään kategorioihin.
Eli palaan tuohon ensimmäiseen lauseeseen:
Lukijat haluavat usein, että
kirjan lopussa palaset loksahtavat paikalleen ja hyvä palkitaan. Kuka niin väittää? En minä ainakaan.
Mika Waltari sai tuntea nahoissaan, miten hänen pienoisromaaninsa Vieras mies tuli taloon loppu sai murska-arviot kriitikoilta epäoikeudenmukaisuutensa
takia. Romaani alkaa lauseella: ”Vieras mies tuli taloon keväisenä päivänä iltaruskon aikaan.” Voiko
koukuttavampaa alkua olla? Siinä on oikeasti koko draaman kaari heti
ensimmäisessä lauseessa, kolmiodraaman uhka ja intohimo ovat käsinkosketeltavia.
Kirjassa
maalaistaloon pestautuva renkipoika rakastuu emäntään, joka alkaa odottaa tälle
lasta. Emännän aviomies on juoppo, joka mustasukkaisena ampuu rengin. Emäntä
surmaa sitten aviomiehensä kirveellä. Suurta
pahennusta aiheutti se, että emäntää ei tuomittu surmatyöstä.
Mutta riittääkö se, että
hyvä palkitaan ja paha saa niin sanotusti palkkansa? Tämän pitäisi päteä
ainakin saduissa, mutta olen ikävä kyllä törmännyt niissä loppuihin, joissa
paha ei saakaan palkkaansa eli rangaistusta. Vai olenko ymmärtänyt jotakin
väärin? Esimerkkinä mainittakoon Jaakko ja pavunvarsi. Jaakko tunkeutuu
jättiläisen linnaan ja pudottaa tämän maahan, jonka seurauksena jättiläinen
kuolee – kotirauhan rikkominen, josta ei saa rangaistusta! Pieni tulitikkutyttö
on omaa luokkaansa, todella epäoikeudenmukainen, parhaasi yrität, mutta ei
auta, kuolema korjaa pienen ihmisen. Ja missä ovat aikuiset? Miksi he eivät
auta? Miksi kukaan ei ota vastuuta?
Sain ystävältäni lainaksi
kirjan, jonka parissa meni koko eilinen ilta. Kirja on Ville Haapasalosta
kertova Et kuitenkaan usko (Kauko Röyhkä ja Juha Metso). En ihan
oikeasti muista, milloin olisin nauranut näin paljon. Ville muistelee mm.
opiskeluvuosiaan Leningradin teatteriakatemiassa, ja kertoo uskomattomista ja
traagisistakin kokemuksista tässä villissä ja mahtavassa naapurimaassamme, jota
hän oppi rakastamaan. Villen ura lähti nousukiitoon elokuvan Metsästyksen
kansallisia erikoisuuksia – elokuvan myötä, joka sai kaikki mahdolliset
palkinnot Sotshin elokuvajuhlilla 1995. Olen nähnyt tämän elokuvan ja olisin enemmän kuin kiitollinen, jos näkisin
sen vielä joskus. Elokuva on Venäjän suosituin komedia kautta aikojen.
Ville
Haapasalo, s. 1972 Hollolassa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti