Luen paljon kaikenlaisia kirjoja. Viime aikoina novellit ja
näytelmät ovat olleet kuitenkin päällimmäisinä listalla. Monet meistä
kirjoittavista ihmisistä kirjoitamme myös kolumneja lehtiin, esseitä,
näytelmiä, novelleja yms. Aika ajoin YLE julistaa
kuunnelmakäsikirjoituskilpailuja, joihin kannattaa lähettää joko valmis teksti
tai synopsis. Tässä tekstissäni valotan erästä näytelmäklassikkoa, jonka
iranilainen ohjaaja upotti Oscar-palkittuun elokuvaansa.
Arthur Miller |
Kauppamatkustajan kuolema, Arthur Miller
(1915 – 2005)
Kauppamatkustajan ensi-ilta oli v. 1949. Tv-taltiointi kyseisestä
näytelmästä nähtiin Suomessa v. 1961, pääosassa Tauno Palo. Tv-uusintoja on
odotettu ja tiedusteltu, mutta Millerin näytelmien esitysoikeuksia valvova taho
ei ole antanut lupaa tv-uusinnalle.
Kaupparatsu Willy Loman saa potkut työstään ja alamäki
alkaa, kaikki unelmat on haudattava ja kestettävä toteutumattomien lupausten
aiheuttama häpeä. Fokus on rahassa ja rahan vallassa. Avioliitto vetelee viimeisiään ja onneton Willy
näkee ainoana ratkaisunaan lopettaa elämänsä oman käden kautta.
Useat kuuluisat ohjaajat ympäri maailmaa ovat tarttuneet tähän
näytelmään, joka on saanut useita palkintoja. Kyseessä on draamaklassikko, jonka
sanoma on edelleen ajankohtainen. Tunnistamme siitä ainakin osittain itsemme.
Ura, kiire, raha, maine ja kunnia ovat päällimmäisinä, unohdamme helposti oman
minuutemme emmekä uskalla tai osaa hakea apua. Valitettavan moni päätyy Willyn
kaltaiseen ratkaisuun.
Asghar Farhadi |
The Salesman, ohjaus Asghar Farhadi
(s. 1972)
Se, miksi tutustuin tähän Millerin näytelmään, on osittain
aivan sattumaa. Näin alkuviikosta ranskalais-iranilaisen elokuvan The Salesman,
joka voitti helmikuussa parhaan vieraskielisen Oscarin, ohjaaja on iranilainen Asghar Farhadi.
Nuorehko pariskunta Emad ja Rana ovat mukana
teatteriryhmässä ja esittävät avioparia Arthur
Millerin näytelmässä Kauppamatkustajan kuolema. Aluksi tuntuu
epäselvältä, miksi Farhadi on valinnut juuri tämän näytelmän, sillä
päällisinpuolin tarinoilla ei ole yhteistä tarttumapintaa. The Salesman (Forušande) alkaa tehokkaalla
kohtauksella, jossa kerrostalo on sortumassa, ja asukkaiden on rynnättävä
nopeasti ulos. Emadin (Shahab Hosseini) ja Ranan (Taraneh Alidoosti) on muutettava
asumiskelvottomasta talosta pois ja etsittävä nopeasti uusi asunto. Sortuva
talo on ehkä vertauskuva heidän rakoilevalle liitolleen.
Emadin ja Ranan avioliitto muistuttaa Millerin näytelmän
traagista avioliittoa. Molemmissa on kyse avioliiton kulisseista ja miehisyyden
ristiriidoista. Epäselväksi jäi raiskattiinko Rana vai ei ja tunsiko Rana
tekijän, rangaistiinko kuitenkin väärää miestä, koska Rana vaikeni. Emad ei
pysty ymmärtämään vaimoaan, joka vaikenee ja haluaa olla yksikseen eikä kerro pahoinpitelynsä
yksityiskohtia.
Huikea ohjaus ja huikeaa näyttelijäntyötä. Tosin englanninkielinen nimi johti ainakin minut harhaan; leffassa ei puhuta sanaakaan englantia. Turhaan ei tämä
elokuva saanut Oscaria. Suosittelen ja annan 5 tähteä.
(Kuvat Googlen kuvapalvelusta)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti