Oili
Valkila: Loista kirjoittajana: BOD 2016 (pehmeäkantinen, 152 sivua)
-
Älä suotta odottele
inspiraatiota
Oili Valkila
on suomen kielen maisteri, toimittaja ja kirjailija. Tässä kirjassa hän
painottaa kirjoittamista systemaattisena ja arkisena tapahtumana, mitään
mystistä inspiraatiota ei kannata ruveta odottelemaan (Jippii!). Systemaattisuus ei kuulemma tapa luovuutta,
tässä olisi poisoppimisen paikka ainakin meikäläisellä. Kirja ohjeistaa niin
kaupallisen tekstin, blogikirjoitusten, verkkokirjoittamisen kuin
kaunokirjallisenkin tekstin tuottajia.
Systemaattista
tekstin tuottamista ei ainakaan Suomessa ole opetettu nyt keski-iässä oleville (toivottavasti
nykyään tilanne on toinen). Ainekirjoitustunnilla annettiin aihe ja siitä
sitten oli ruvettava kirjoittamaan, lineaarinen jatkumo otsikosta
loppulauseeseen ei antanut mahdollisuutta lisätä tai muokata tekstiä, kun sen
kerran oli kirjoittanut. Aikaa esim. 2
tuntia. Ja voi miten pelättiin aineiden
palautuspäivää. Punakynä oli laulanut. Minut haukuttiin suurin piirtein pystyyn
… kun Hautalan aine on taas pitkä kuin nälkävuosi! Oliko koskaan puhe siitä,
miten pitkä aine saisi olla? En muista. Pelkkää pelkoa, arvostelua ja
nöyryyttämistä. Eikä ikinä ymmärretty, että olemme kaikki erilaisia, myös
kirjoittajina. Ja voi, miten se on jäänyt tuonne takaraivoon. Vieläkin tekstin ns.
suoltamisvaiheessa on vaikea olla korjaamatta virheitä, vaikka tekstiin on
nykytekniikalla helppo palata, korjata, poistaa ja lisätä.
Kaikki me
pelkäämme jonkinlaista blokkia ja koemme valkoisen paperin kammoa. Mutta mitään
inspiraatiota ei kannata jäädä odottelemaan. Monet meistä tietävät, miten
kirjoittamisen esteet hallitsevat meitä, varsinkin jos kirjoitat kotona, vaikka
keittiön pöydän ääressä lasten lähdettyä kouluun. Raivaan tässä nyt ensin vähän
tätä huushollia, kahvi tippumaan, postikin tuli ja se on tsekattava. Tutut
rutiinit hallitsevat elämäämme ja meillä on taipumus siirtää epämieluisat
tehtävät jonnekin tuonnemmaksi. Mutta Valkilalla on ratkaisu, apuun tulee prosessikirjoittaminen
(alkujaan Kaliforniasta) eli teksti syntyy aina ideoinnista lähtien selkeää
prosessia noudattaen. Ja jos tulee jumi, kirjoita tajunnan virtaa, aina sieltä
aivojen syövereistä jotakin nousee. Ja tallenna kaikki tällaiset
välikirjoitelmatkin, niihin voi aina palata. Prosessimaisuus kirjoittamisessa
siirtää huomion sisältöön ja ajatteluun. Mutta liian korkealle ei rimaa kannata
tässäkään asettaa. Valkila lupaa, että menetelmä on selkeä ja varma tapa
kaikenlaisten tekstien aikaansaamiseen. Hyvältä kuulostaa myös ohje siitä, että
”norsun voi nauttia systemaattisesti pieninä paloina”.
Keskeinen
työkalu on tavoite. Tärkeä on myös dead line, että edes suurin piirtein
olisi selvillä milloin käsikirjoitus olisi juonen ja sisällön osalta valmis
lähetettäväksi esim. mallilukijoille. Pituus ei ole itseisarvo, mutta sujuvuus
on. Tiiliskiviromaani saattaa olla koukuttava ja mielenkiintoinen, jos se on
sujuva. Joskus taas voi ajatella, että eikö kirjoittaja pystynyt tiivistämään
asiaansa, kun piti kirjoittaa melkein tuhatsivuinen juttu. Itse olen kirjoittanut
kolumneja lehtiin, sieltä tulee tarkka merkkimäärä, jonka sisään teksti on
saatava mahtumaan. Selkeä ohje ja rajaus jotenkin rauhoittavat. Eikä pidä aliarvioida alitajunnan
merkitystä, se työskentelee parhaiten unen aikana, joten kannattaa jakaa
työskentely lyhyempiin rupeamiin, ettei väsähdä tai kyllästy. Kuuntele
intuitiotasi ja luota siihen.
Kirja
sisältää lukuisia tehtäviä, jotka eivät ole liian monimutkaisia tai työläitä.
Esim. tutustu kohderyhmääsi. Olen itse työelämässä törmännyt usein siihen, että
jotkut ammattiryhmät kirjoittavat tosilleen ja tavallinen tallaaja jää
pimentoon, koska ei ymmärrä mistä puhutaan. Kansanomaistaminen ei ole mitenkään
hävettävää, on pyrittävä selkeään ja ymmärrettävään ilmaisuun.
Tärkeää on
tietenkin myös palaute. Kouluaikoina
palaute oli yleensä negatiivista. Parhaimmillaan palaute mahdollistaa saajansa
oppimisen ja kehittymisen kirjoittajana. Hyvä palaute kertoo, missä olet
onnistunut ja mitä pitäisi kehittää. Siitä on sitten hyvä jatkaa tekstin
tuottamista ilman että pahoitit mielesi.
Nyt laitan
Oili Valkilan kirjan kirjahyllyyni muiden loistavien ohjekirjojen joukkoon,
ihan siihen Tapani Baggen (Se murhaa joka osaa), Taija Tuomisen (Minusta tulee
kirjailija), Mika Waltarin (Aiotko kirjailijaksi?) ja parin muun ohjekirjan viereen.
********************************************************
Edellinen
postaukseni käsitteli Claire Macintoshin kirjaa Annoin sinun mennä. Te, jotka olette kyseisen kirjan lukeneet,
huomasitte varmaan, että johdin tahallisesti harhaan erään hahmon suhteen.
Tämän tein vain ja ainoastaan siksi, etten olisi paljastanut jutun juonta!
Anteeksi!
Tällaisia
mietteitä tällä kertaa.
Koulutettu copywriter osaa toki kirjoittaa ilman inspiraatiota! Vai osaanko? Välillä tuntuu, että someähky ja "kaikki on jo sanottu", ei ole mitään erottuvaa juttua aiheesta jne. negaatiot ryntäävät kirjoitushetkellä mieleen.
VastaaPoistaTuo on tosi hyvä huomio: "...tuntuu, että jotkut ammattiryhmät kirjoittavat toisilleen". Toden totta! Saa olla käyttäytymistieteiden maisteri vähintään, että saa eri alojen vakiintuneet jargonit asiakkaille ystävälliseen muotoon. Voi saada kovaakin vastustusta, kun alat muuttaa sitä maanmainiota, aina sitä samaa vanhaa ulosantia. Verkkotekstien kohdalla joudut copynä lisäksi vakuuttamaan valintojasi vieläkin ankarammin. Hyvällä asialla tämä kirja!