Jokainen meistä on taatusti
lukenut ainakin yhden Dostojevskin teoksen, joko vapaaehtoisesti tai lukion
äidinkielen opinnoissa (kuten minä). Nuorena ei ollut minkäänlaista ymmärrystä saatikka
kärsivällisyyttä syventyä näihin tiiliskiviin. Luin, mutta en sisäistänyt,
koska ei ollut elämää takana, mihin olisin voinut lukemaani peilata. Luin ehkä
liian varhain. Rikos ja Rangaistus
tuli luettua 14-vuotiaana, joten siihen aikaan ei todellakaan ollut
perspektiiviä näin syvällisiin pohdintoihin. Mutta nyt aika on toinen ja minä
(toivonmukaan) kasvanut myös sekä lukijana että kirjoittajana.
Kirjoituksia
kellarista on melko ohut, sivuja vain 169, mutta voi miten kauan meni
tämän parissa. Olin hurmaantunut, pitkästynyt, tuskastunut, ja mitä kaikkea.
Pitkiä lauseita, jopa puolen sivun mittaisia vuodatuksia, monologia
parhaimmillaan tai pahimmillaan. Ja tämän kirjan löysin omasta kirjahyllystäni!
Ei aavistustakaan, miten ja milloin se on sinne joutunut.
Kyseessä on nelikymppinen
mies, joka elää kellariloukossaan yhdessä palvelijansa kanssa, jolle hän maksaa
pientä korvausta olemattomista palveluista. Päivät kuluvat haahuilussa ja
mielikuvituksen pyörteissä. Yksinäisyydessään ja eristäytyneisyydessään hän keksii
outoja juttuja itsestään, ympäristöstään ja tapaamistaan ihmisistä ja kirjaa
niitä ylös. Kirjaa on sanottu nykyaikaisen psykologisen romaanin lähtökohdaksi,
tiivis tutkielma ihmisen päänsisustasta. Dostojevski oli aikaansa edellä, se on
totta.
Välillä tuli uskonpuute.
Paneeko Dostojevski lukijaansa halvalla? Pitääkö hän meitä pilkkanaan vain ja
ainoastaan sen takia, että tunnistaisimme itsemme – ainakin osittain –
päähenkilön elämänkuvioista? Uskon, että
kaikissa meissä asuu pieni erakko, syrjäänvetäytyvä, pelokas ja arka ihminen,
joka haluaisi vetää oven kiinni perässään ja sulkea kaihtimet. Yksin on hyvä
olla – tiettyyn rajaan saakka, ja varsinkin, jos se on vapaaehtoista. Kellari-ihminen
oli varmasti koulukiusattu, hänet syrjäytettiin työnhaussa, rakkaudessa,
lapsuudessa jne. Häntä pilkattiin selän takana. Tällaisia ihmispoloja on ihan
oikeasi olemassa. Tunnen ainakin yhden. Hän kävelee minua vastaan joka viikko
kerran pari, katse suunnattuna alaspäin. Hänen olemuksensa jäykistyy, mitä
lähemmäksi hän tulee. Ja minun kohdallani hän on ilmiselvästi paniikissa, mutta
pakotietä ei ole. Armahdan häntä joskus ja vaihdan toiselle puolelle katua,
vaikka mieli tekisi kävellä suoraan hänen eteensä ja sanoa Moi! mitä kuuluu? En
kuitenkaan ota sitä riskiä, koska en tunne häntä, pitkänhuiskea komea mies,
valloittava hymy, näin sen kerran, vaikka ei hän minulle hymyillyt, vaan
varmaan jollekin oivallukselleen. Arka, ujo, pelokas? Tai ehkä introvertti,
joka ei halua small talkia huvin vuoksi, jonka ajatukset ovat paljon
tärkeimmissä asioissa. Mutta ei kai kukaan tahallaan vetäydy, tuosta noin vain,
ja alkaa kehitellä itselleen omaa ”kellaria”, joka on sekä turvapaikka että
vankila.
Mutta takaisin siihen noin
nelikymppiseen mieheen, jonka päänsisustan Dostojevski levittää eteemme.
Pitäisikö meidän nyt sääliä tätä tyyppiä? Onko hän syrjäytynyt vai mielipuoli
vai molempia? Antisankari? Jonkinlainen määritelmä kirjaan liittyvistä
uskonnollisista aspekteista elää, mene ja tiedä. Jokatapauksessa kirjan
uskonnolliset kohdat poistettiin, sääli sinänsä kokonaisuutta ajatellen.
Summa summarum: unohtumaton
lukukokemus kaiken kaikkiaan. Osittain ahdistava, osittain jopa huvittava. Ja koko
ajan oli se tunne, että kellaria ei ole olemassakaan. Että kysymyksessä on itse
kunkin sisin, se osa meitä, jota emme halua syystä tai toisesta paljastaa.
Olemme muistojemme ja aivoitustemme kellarissa itsemme vankina. Ei voi kuin
ihailla Dostojevskia. Hän oli todellakin aikaansa edellä. Ihmiset eivät ole
hyviä tai pahoja, he ovat hyviä ja pahoja.
Seuraavana lukulistalla:
Metropoliitta Panteleimonin Murha
kirjapiirissä (Myllylahti v.2016). Ja mikä sattuma! Kirjan kansilehdeltä
luen, että murha tuntuu mukailevan Dostojevskin Rikos ja Rangaistus – kirjan tapahtumia! Kyseessä on Metropoliitta
Panteleimonin neljäs rikosromaani. Sekä Tapani
Baggen tänä vuonna julkaisema ohjekirja dekkarinkirjoittajille,
Se murhaa joka osaa. Kirja perustuu
Baggen pitkään kokemukseen sekä ammattikirjailijana että dekkaripajojen
vetäjänä. Kyseessä on hänen sadas kirjansa.
”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti