Itsenäisyys
Iloitsen Suomen itsenäisyydestä. Se on minunkin ikäpolvelleni
jonkinlainen itsestäänselvyys. Meidän pitää olla kiitollisia, että meillä
itsenäisyyden puolesta taistelleiden jälkeläisillä asiat ovat olleet paljon
paremmin. Vai ovatko? Vaikka sodasta tai
sodista ei puhuttu, ainakaan minun mummoloissani, sota heijastui vielä
vuosikymmenien päähän rauhan julistamisesta. Sota vammautti sekä fyysisesti
että henkisesti. Vai voiko joku väittää, että vuodet rintamalla unohtuivat
samana päivänä, kun rauha solmittiin ja taistelijat kotiutettiin? Uskon, että
taistelujen tuoksinassa oli täysi työ pitää itsensä hengissä, noudattaa
käskyjä, muuhun ei aikaa ollut, väsymys painoi silmäluomia. Kirje tai paketti
kotoa oli kohokohta ja taas mentiin. Henkiseen ”huoltoon”, työnohjaukseen tai
keskusteluihin mahdollisen terapeutin kanssa ei ollut aikaa eikä mahdollisuutta
kuin ehkä vasta sodan päätyttyä, jos silloinkaan. Kotirintama joutui ottamaan
vastaan rampautuneet isät, veljet ja aviomiehet. Sodasta palanneiden outo
käytös, alkoholisoituminen ja traumat jäivät hoitamatta osaksi varmasti siitä
syystä, että sodasta ei puhuttu. Ehkä haluttiin säästää lapset kauheuksilta,
ehkä asia oli vielä liian lähellä, ehkä olit joutunut tappamaan saman ikäisen
nuoren miehen kuin itse olit.
Erilaisia
näkökulmia
Olen itse keskustellut sodasta ja sota-ajasta lähinnä
isoäitieni kanssa, koska isoisät vaikenivat. Isoäitini kertoivat sota-ajasta, siitä, minkälaista oli jäädä
hoitamaan pikkulapsia, karjaa ja maita miesten lähdettyä, kun kaikesta oli
puutetta. Amerikan sukulaiset lähettivät silkkimekkoja ja kukkahattuja, koska
he eivät voineet ymmärtää, mitä täällä oikeasti olisi tarvittu. Joskus tuli kuulemma
shampoota ja suklaata, voi sitä onnen päivää. Koska tiedonvälitys oli
sota-aikana sanomalehtien ja radion varassa, todellinen kuva sodan kauhuista
jäi (ehkä onneksi) hämärän peittoon, osaksi tietenkin myös sensuurin takia. Eli
kaikki se tieto, mitä sota-ajasta on tajuntaani jäänyt, on pääasiassa isoäitieni
kertomaa, hajatietoa sieltä täältä. Joskus oli vaikea ymmärtää, mistä oli
kysymys. Minulla on muutamia valokuvia, jotka tekivät vaikutuksen jo ollessani
aivan pieni. Isoisäni kotitalon pihassa Laihian Keskikylässä otettu valokuva
esimerkiksi. Kuvassa ovat kaikki talon kuusi poikaa, joista nuorimmainen, vain
20-vuotias, makaa arkussa, muut veljet seisovat hänen vieressään.
Voitto-isosetäni ei ehtinyt kauaa olla rintamalla, kun tark´ampujan luoti osui
päähän. Perheen kaikki veljekset olivat sodassa, muut säästyivät, Voitto ei.
Enkelit
ensin/Kallio-teatteri, Helsinki
Käsikirjoitus Ari-Pekka Miettinen
Maria Aino
Lavikainen
Josef Ari-Pekka
Miettinen
Ohjaus Mari
Mattsson
Musiikki Enne
Purovaara
Erilaisen näkökulman parin tuhannen vuoden takaisiin
tapahtumiin tarjosi Helsingin Kallio-teatterin joulunäytelmä Enkelit ensin. Näytelmässä valotettiin Josefin
sielunmaisemaa, miehen, jonka vaimon ei pitänyt olla raskaana (hehän olivat
vasta kihloissa). Josef epäilee Mariaa uskottomuudesta, mikä on tietenkin
järkeenkäypää: jos minä en ole lapsen isä niin kuka sitten! Näytelmässä pariskunta
riitelee ihan kuin mikä tahansa pariskunta, suhde on kriisissä. Josef ajaa
raskaana olevan vaimonsa pois, mutta suree sitä, että Maria on nyt erämaassa
villipetojen armoilla. Maria palaa, lapsi syntyy ja rakkaus voittaa. Jäin
miettimään, minkälainen trauma jäi kalvamaan Josefin sisimpään. Noinkin
voimakas tunnereaktio saattaa jäädä kytemään ja vähäinenkin epäilys myöhemmin
voi saada Josefin pois tolaltaan. Pelkkää spekulaatiota, mutta tragedian
aineksia, sanoisin.
Mietin myös mitä olisi tapahtunut, jos Josef olisi
mustasukkaisuudessaan tarttunut esimerkiksi aseeseen, kuten Laihialla tapahtui.
Mustasukkainen mies surmasi entisen avovaimonsa, tämän miesystävän ja lopuksi
itsensä. Vain noin kahden kilometrin päässä mummolastani. Surullista. Ja
turhaa. Tämäkään mies ei todennäköisesti pystynyt puhumaan traumastaan vaan
teki nämä kauheat teot. Mutta kenenkään pään sisään ei voi mennä, eikä ketään
voi ohjata hoitoon väkisin, vai voiko? Ihmiset reagoivat eri tavalla, toiset
kestävät enemmän kuin toiset. Toisten harkintakyky pettää pienimmästäkin
vastoinkäymisestä.
Maria synnytti pojan. Lapsen isä oli Josef, puuseppä.
Josef on aina jäänyt taka-alalle, hänhän on vain kulissi tässä kertomuksessa.
Tuohon aikaan ei varmasti ollut mahdollisuutta odottaa lasta yksin ilman, että
nainen tuomittiin huonoksi naiseksi, pahimmassa tapauksessa jätettiin yksin, hylättiin,
eristettiin yhteisöstä. Joten Josef teki Mariasta kunniallisen naisen, he
olivat perhe. Tarina on kiehtova ja ensimmäistä kertaa tajusin Josefin
tuskan ja sen, miten petetty aviomies riutuu sen tosiasian edessä, että oma
vaimo on saattanut pettää häntä jonkun toisen kanssa. Näytelmässä Maria ei alistunut, vaan
esitti napakasti mielipiteensä ja teki omat ratkaisunsa. Kantavana voimana oli
kuitenkin rakkaus, joka vie ihmiset yhteen. Intensiivinen näytelmä kontrabassoineen
sopi kauniiseen Kallion kirkkoon ja katsojat jäivät pitkäksi aikaa
keskustelemaan näytelmästä sekä keskenään että näyttelijöiden
kanssa.
Näytelmässä oli myös mustiin pukeutunut hahmo, Epäluulo, joka myrkytti Josefin mielen.
Joukko enkeleitä yritti vaimentaa Epäluuloa, mutta turhaan. Tässä vaiheessa
tajusin, että yksi paha, vaikkakin saa vastaansa joukon hyviä, on voitolla.
Näinhän se on usein elävässä elämässäkin, yksi ilkeilijä saattaa myrkyttää koko
yhteisön omalla käytöksellään. Älkää antako sen yhden pahan painaa liikaa
vaa´assa. Älkääkä ainakaan vastatko pahaan pahalla. Koska hyvä voittaa aina!
Rauhallisia joulunaluspäiviä kaikille tasapuolisesti! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti